Ekor November

Malam tenang Yogyakarta, 30 November 2014...

Y: "Aku tidak mengurung burung rupawan ini di dalam sangkar. Rentangkanlah sayap-sayapmu, maka kau akan terbang."

X: "Maka sekarang kau benar-benar melepasku. Sebelumnya ini, tak pernah ada pada sangkaku."

Y: "Mata Elang ada padaku. Kau masih bisa kulihat, sejauh apapun, setinggi apapun terbangmu. Melepaskanmu tiada bermakna menganaktirikanmu. Aku sekedar menghendakimu untuk menikmati independensimu."

X: "Baik. Aku paham iktikadmu itu. Sekurang-kurangnya aku masih kuasa mengurai senyum terhadapmu, dan mengukir kidung tentangmu. (Namun berkenankah kau bagiku mewujudkan itu?)"

Y: "Tentulah. Tiada ada kuasa untuk menahan imaji seseorang padaku. Lalu, inginkah kau tau supaya kau tiada lagi berhutang denganku?"

X: "YA. Aku ingin mengetahuinya."

Y: "Kau akan menjadi karibnya."

X: "Seolah-olah kami akan mengalaminya."

Y: "Ianya bukan sekadar seolah-olah. Kau tiada lagi akan berhutang apapun padaku bila kau telah merengkuh independensimu. Adalah suatu pertanda bila kau telahpun bebas, dan ianya itu adalah 'kau akan menjadi karibnya'. Mampukah kau mewujudkan itu?"

X: "Aku tiada kuasa untuk menyanggupi itu lantaran aku belum lagi mampu menyembuhkan sendiriku."

Y: "Tak apalah mengenai itu. Aku masih lagi yakin yang akan kau temui 'seseorang' itu, yang akan menyembuhkan sendirimu."

X: "Aku tiada pasti apakah yang tengah aku rasai saat ini."

Comments

Popular Posts